ALE MUSICALE!
spotkanie z Danielem Wyszogrodzkim
21 lutego w Filii Nr 4 gościliśmy Ałbenę Grabowską, Daniela Wyszogrodzkiego oraz Czytelników – fanów przyszłych i obecnych tej formy rozrywki.
Słuchaliśmy o historii, dniu dzisiejszym i przyszłości musicali, o Leonardzie Cohenie, Bobie Dylanie, Brodwayu, West Endzie i – oczywiście – o Rolling Stonesach.
Uczta! Dziękujemy wszystkim za obecność, Danielowi Wyszogrodzkiemu za obecność i Ałbenie Grabowskiej za urokliwe prowadzenie.
Fotografie – Andrzej Tomasz Malczyk, Głos Pruszkowa – więcej fotografii w naszej Galerii.
Daniel Wyszogrodzki – tłumacz i autor, także dziennikarz muzyczny. Doktor nauk humanistycznych, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie, kurator Teatru Starego w Lublinie.
Autor książki biograficznej Satysfakcja – The Rolling Stones (sześć wydań, pierwsze w 1989) oraz poetyckich przekładów książek Leonarda Cohena. Tłumaczył także wybrane komiksy Hergé’a z serii Przygody Tintina (Egmont Polska, 2011). Tłumaczy teksty śpiewających poetów (m.in. Leonard Cohen, Bob Dylan), bardów ludowych (Woody Guthrie) i tradycyjne utwory amerykańskiej muzyki folk.
Jest autorem tekstów piosenek dla Seweryna Krajewskiego, Łukasza Zagrobelnego i Krzysztofa Krawczyka.
O książce
Broadway, West End i reszta świata – sto lat musicalu!
Napisane z polotem teksty o spektaklach i ich twórcach. Omówienia tak ważnych musicali jak West Side Story, Hamilton, Jesus Christ Superstar, Hair, Metro czy Les Misérables. Opowieści o gigantach: George’u Gershwinie, Leonardzie Bernsteinie czy Andrew Lloydzie Webberze. Nie brak także zakulisowych anegdot i ciekawostek o premierach, sukcesach, klapach, skandalach i namiętnościach.
Daniel Wyszogrodzki zaprasza w fascynującą podróż: od kompozytora do teatru, od premiery do sukcesu, od Broadwayu po Warszawę.
Pierwsze opinie czytelników
Daniel Wyszogrodzki, wybitny znawca musicalu, napisał książkę, jakiej jeszcze w Polsce nie było – książkę potrzebną i myślę, że przez wielu długo wyczekiwaną. Fani i miłośnicy teatru muzycznego będą zachwyceni!
Łukasz Zagrobelny
Śledząc historię musicalu, autor nie traci z oczu związków Broadwayu z jazzem, co nas niezwykle cieszy, bo większość standardów Wielkiego amerykańskiego śpiewnika pochodzi z musicali.
Dorota Miśkiewicz i Marek Napiórkowski
Daniel napisał rzecz niezwykłą – wszystko, co chcielibyśmy wiedzieć o musicalu, ale baliśmy się zapytać.
Grzegorz Turnau