Pobierz książkowy NIEKALENDARZ

 

Książnica Pruszkowska korzysta ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0

DKK

Polub nas na Facebooku
Facebook Pagelike Widget

Romanse świata

15 lipca późnym wieczorem, między jedną falą deszczu, a kolejną – mieliśmy niepowtarzalną okazję wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu artystycznym.

W ramach cyklu Salonik z Kulturą, Antoni Muracki zaprosił swoich przyjaciół, specjalistów w dziedzinie głównie romantycznych wzruszeń.

Dech w piersiach pruszkowskiej publiczności zaparła zwłaszcza Roksana Vikaluk, która swoim kosmicznym głosem wprawiła salę w niecodzienne poruszenie.

Dawno w Pruszkowie nie widziany Michaj Witt ze Szwecji przypomniał klasyczne romanse – w tym przepiękną piosenkę z filmu „Czarny Orfeusz”,

natomiast Liliana Cercel zachwycała swoją interpretacją cygańskich pieśni z różnych zakątków Europy.

Nie zabrakło również występów grupowych, do których dali się porwać pozostali artyści.

Niezwykły wieczór niepostrzeżenie przerodził się w noc, zakończoną nieformalnym hymnem Saloniku.

Fotografie- Tomasz Malczyk, Głos Pruszkowa

 

 

Wykonawcy: Roksana Vikaluk (Ukraina) fortepian, śpiew, Antoni Muracki –gitary, śpiew,  Liliana Cercel, Karol Podkul – akordeon, Witt Michaj (Szwecja).

  

Roksana Vikaluk

Urodziła się na Ukrainie w Tarnopolu gdzie w 1992 roku ukończyła średnią szkołę muzyczną (fortepian klasyczny) oraz zaczęła pobierać prywatne lekcje śpiewu. W latach 1992-1994 była solistką klubu jazzowego NICZLAWA. Do Polski przyjechała w 1994 roku i nawiązała współpracę m.in. z Józefem Skrzekiem i jego grupą SBB. W latach 1999-2002 studiowała śpiew jazzowy w policealnym studium jazzowym w Warszawie pod kierownictwem Ewy Bem oraz kompozycję i aranżację na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowickiej Akademii Muzycznej (obecnie Instytut Jazzu) pod kierownictwem prof. A. Zubka. W 2000 roku założyła własny zespół MIZRAH. Współpracuje z Wolframem Spyrą, czołowym muzykiem sceny elektronicznej w Niemczech. Ponadto skomponowała muzykę do spektaklu „Jaskółka” (reż. Ż. Gerasimowa, Teatr Rampa), „Taki jeden dzień” oraz pieśni do małych form: „Getto dybukiem Warszawy” (reż. O. Byrska/D. Szurmiej) oraz „Rzeź. Diabelski plan Stalina” (reż. G. Tencer).

Ma w repertuarze utwory ukraińskie, cygańskie, rosyjskie, żydowskie i polskie oraz własne kompozycje. Współpracuje z warszawskimi scenami: Teatrem Rampa oraz Teatrem Praga.

Liliana Cercel

– z tańcami cygańskimi zapoznawała się w kręgu rodzinnym, od 10-tego roku życia tańczy na scenie. Początkowo występowała z zespołami, w których na skrzypcach grał jej ojciec Petre Cercel. W wieku 18 lat rozpoczęła samodzielną współpracę z zespołami cygańskimi. Występowała jako solistka m.in. w zespołach „TERNO”, „DON WASYL I CYGANIE”, „TATRA ROMA” i innych. Od 1991 roku tańczy równolegle polskie tańce ludowe. W 1999 roku otrzymała tytuł instruktora choreografa w dziedzinie polskich tańców narodowych. Jest założycielką zespołu cygańskiego „DROMENCA” oraz ludowego zespołu „KRAJKA”. Obydwa zespoły systematycznie występują w kraju i zagranicą.

Witt Michaj

– współtwórca i filar słynnego zespołu cygańskiego „ROMA”.  Koncertował z nim w całej Europie, w USA,Kanadzie, Australii, Indiach, Ameryce Południowej. Śpiewa ballady i romanse cygańskie i rosyjskie. Aktor Teatru Żydowskiego w Warszawie. Pieśniarz obdarzony niepospolitym głosem, przy tym unikalnie grający na gitarze. Urodzony w Rosji, potem przez wiele lat mieszkający w Polsce, ostatni prawdziwy Cygan, bo tak prosi, by się do niego zwracać, obecnie mieszkający w Szwecji. Nadal bardzo aktywny twórczo, koncertujący po niemal całej Europie.