Wypożyczalnia odtwarzaczy cyfrowej książki mówionej dla osób niewidomych i słabowidzących – Edycja 2016

 

P  O  L  E  C  A  M  Y

darmowy eBook fantasy do pobrania

Książnica Pruszkowska korzysta ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Romanse świata

15 lipca późnym wieczorem, między jedną falą deszczu, a kolejną – mieliśmy niepowtarzalną okazję wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu artystycznym.

W ramach cyklu Salonik z Kulturą, Antoni Muracki zaprosił swoich przyjaciół, specjalistów w dziedzinie głównie romantycznych wzruszeń.

Dech w piersiach pruszkowskiej publiczności zaparła zwłaszcza Roksana Vikaluk, która swoim kosmicznym głosem wprawiła salę w niecodzienne poruszenie.

Dawno w Pruszkowie nie widziany Michaj Witt ze Szwecji przypomniał klasyczne romanse – w tym przepiękną piosenkę z filmu „Czarny Orfeusz”,

natomiast Liliana Cercel zachwycała swoją interpretacją cygańskich pieśni z różnych zakątków Europy.

Nie zabrakło również występów grupowych, do których dali się porwać pozostali artyści.

Niezwykły wieczór niepostrzeżenie przerodził się w noc, zakończoną nieformalnym hymnem Saloniku.

Fotografie- Tomasz Malczyk, Głos Pruszkowa

 

 

Wykonawcy: Roksana Vikaluk (Ukraina) fortepian, śpiew, Antoni Muracki –gitary, śpiew,  Liliana Cercel, Karol Podkul – akordeon, Witt Michaj (Szwecja).

  

Roksana Vikaluk

Urodziła się na Ukrainie w Tarnopolu gdzie w 1992 roku ukończyła średnią szkołę muzyczną (fortepian klasyczny) oraz zaczęła pobierać prywatne lekcje śpiewu. W latach 1992-1994 była solistką klubu jazzowego NICZLAWA. Do Polski przyjechała w 1994 roku i nawiązała współpracę m.in. z Józefem Skrzekiem i jego grupą SBB. W latach 1999-2002 studiowała śpiew jazzowy w policealnym studium jazzowym w Warszawie pod kierownictwem Ewy Bem oraz kompozycję i aranżację na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowickiej Akademii Muzycznej (obecnie Instytut Jazzu) pod kierownictwem prof. A. Zubka. W 2000 roku założyła własny zespół MIZRAH. Współpracuje z Wolframem Spyrą, czołowym muzykiem sceny elektronicznej w Niemczech. Ponadto skomponowała muzykę do spektaklu „Jaskółka” (reż. Ż. Gerasimowa, Teatr Rampa), „Taki jeden dzień” oraz pieśni do małych form: „Getto dybukiem Warszawy” (reż. O. Byrska/D. Szurmiej) oraz „Rzeź. Diabelski plan Stalina” (reż. G. Tencer).

Ma w repertuarze utwory ukraińskie, cygańskie, rosyjskie, żydowskie i polskie oraz własne kompozycje. Współpracuje z warszawskimi scenami: Teatrem Rampa oraz Teatrem Praga.

Liliana Cercel

– z tańcami cygańskimi zapoznawała się w kręgu rodzinnym, od 10-tego roku życia tańczy na scenie. Początkowo występowała z zespołami, w których na skrzypcach grał jej ojciec Petre Cercel. W wieku 18 lat rozpoczęła samodzielną współpracę z zespołami cygańskimi. Występowała jako solistka m.in. w zespołach „TERNO”, „DON WASYL I CYGANIE”, „TATRA ROMA” i innych. Od 1991 roku tańczy równolegle polskie tańce ludowe. W 1999 roku otrzymała tytuł instruktora choreografa w dziedzinie polskich tańców narodowych. Jest założycielką zespołu cygańskiego „DROMENCA” oraz ludowego zespołu „KRAJKA”. Obydwa zespoły systematycznie występują w kraju i zagranicą.

Witt Michaj

– współtwórca i filar słynnego zespołu cygańskiego „ROMA”.  Koncertował z nim w całej Europie, w USA,Kanadzie, Australii, Indiach, Ameryce Południowej. Śpiewa ballady i romanse cygańskie i rosyjskie. Aktor Teatru Żydowskiego w Warszawie. Pieśniarz obdarzony niepospolitym głosem, przy tym unikalnie grający na gitarze. Urodzony w Rosji, potem przez wiele lat mieszkający w Polsce, ostatni prawdziwy Cygan, bo tak prosi, by się do niego zwracać, obecnie mieszkający w Szwecji. Nadal bardzo aktywny twórczo, koncertujący po niemal całej Europie.