Wypożyczalnia odtwarzaczy cyfrowej książki mówionej dla osób niewidomych i słabowidzących – Edycja 2016

 

P  O  L  E  C  A  M  Y

darmowy eBook fantasy do pobrania

Książnica Pruszkowska korzysta ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

SEKSMISJA I INNE MISJE

 

 

 

SEKSMISJA I INNE MISJE

31 marca gościliśmy Olgierda Łukaszewicza. Wybitnego aktora, społecznika, Prezesa SPATiFu. Wciąż wierzącego w misję – misję aktora, inteligenta, Człowieka. Z naszym Gościem o książce „Seksmisja i inne moje misje” – będącym swoistym credo Olgierda Łukszewicza – rozmawiał Jerzy Kisielewski.

Spotkanie – będące w zamierzeniu promocją książki o Olgierdzie Łukaszewiczu – przerodziło się dzięki naszym gościom w pasjonującą gawędę o filmie i kulturze, skrzącą się perełkami anegdot, subtelnego dowcipu a czasem zjadliwej ironii, o którą nikt by nie podejrzewał znakomitego aktora.

Wspaniały wieczór, z równie wspaniałym zakończeniem.

spotkanie uwiecznił Andrzej Tomasz Malczyk z Głosu Pruszkowa – więcej fotografii w Galerii.

 

 

 

 

Olgierd Łukaszewicz, Tomasz Miłkowski

Seksmisja i inne moje misje

 

 W dzieciństwie nazywano go Marysieńką, bo „w rodzinie było zapotrzebowanie na dziewczynkę”. Dla milionów widzów — nie tylko w Polsce — na zawsze pozostanie Albercikiem. Seksmisja i inne moje misje to niezwykła, barwna opowieść autobiograficzna Olgierda Łukaszewicza — harcerza, ministranta, wybitnego aktora teatralnego i filmowego, duchowego Ślązaka, wieloletniego prezesa ZASP.

Stanisław z Brzeziny Andrzeja Wajdy, Józef Odrowąż z Wiernej rzeki Tadeusza Chmielewskiego, Gabriel Basista z Soli ziemi czarnej i Jaś z Perły w koronie Kazimierza Kutza, Porucznik Kiekeritz z Lekcji martwego języka i wreszcie Emil Fieldorf z Generała Nila Ryszarda Bugajskiego… Obchodzący właśnie 70. urodziny aktor na deskach polskich i zagranicznych teatrów oraz planach filmowych i telewizyjnych produkcji stworzył niezliczone, często wybitne kreacje. Kiedy zaczęła się ta fascynacja? Oczywiście w szkole, gdzie utworzył Kabarecik Takie Coś: „mówiłem monolog, który mi zasugerował mój starszy brat – a była to analiza wiersza o kotku, który stłukł jajeczko. Nie wiedząc, że się naśmiewam z jakiejś linii politycznej, wzbudzałem tym monologiem gromki śmiech” — przyznaje nasz bohater w rozmowie z Tomaszem Miłkowskim.

Upodobanie do kreowania rzeczywistości od zawsze dzielił z bratem bliźniakiem, Jerzym, później doskonałym operatorem i reżyserem, z którym po latach spotkali się na planie Seksmisji. Satyra Juliusza Machulskiego była dla nich przełomem. Jerzy wprowadził nowe oświetlenie, zwycięsko walczył z raczkującą wówczas techniką. Olgierd zaś — choć zawsze „ten drugi” obok kutego na cztery nogi Maksia, granego przez Jerzego Stuhra — stał się idolem „we wszystkich Demoludach”.

„Zostałem rozpoznany nawet na plaży nudystów w Bułgarii. Niedawno, kiedy byłem na festiwalu w Czechach, aż siedem minut poświęcono „wizycie Albercika” w głównych wiadomościach telewizyjnych. Także w Związku Radzieckim okrojona wersja Nowych Amazonek zawojowała wielomilionową publiczność”.

A był to zaledwie półmetek ekscytującego życia i kariery twórczej Olgierda Łukaszewicza, opisanych w tej niezwykłej książce.

Olgierd Łukaszewicz (ur. 07.09.1946 r.) – aktor teatralny i filmowy, brat bliźniak Jerzego Łukaszewicza – operatora i reżysera filmowego. Znany z ról filmowych w ekranizacjach polskiej prozy: Brzezina, Noce i dnie, Dzieje grzechu, Wierna rzeka. Odtwórca „kultowej” roli Albercika w Seksmisji Juliusza Machulskiego. Związany z teatrami warszawskimi, wieloletni prezes Związku Artystów Scen Polskich.

Tomasz Miłkowski — dziennikarz, krytyk teatralny i literacki, autor wielu książek, także o charakterze edukacyjnym, m.in. Szkolnego słownika teatralnego. Redaktor naczelny kwartalnika internetowego „Yorick”, stale współpracuje z tygodnikiem „Przegląd” i miesięcznikiem „Stolica”, członek redakcji międzynarodowego czasopisma „Critical Stage”. Od czterdziestu lat związany z ruchem teatrów jednego aktora. Prowadzi w Internecie niezależny Atlas Teatralny Stolicy. Od wielu lat prezes Klubu Krytyki Teatralnej (polskiej sekcji AICT).