Wypożyczalnia odtwarzaczy cyfrowej książki mówionej dla osób niewidomych i słabowidzących – Edycja 2016

 

P  O  L  E  C  A  M  Y

darmowy eBook fantasy do pobrania

Książnica Pruszkowska korzysta ze środków Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

PRUSZKÓW PAMIĘTA

 

 

W niedzielę 29 stycznia w Miejskim Ośrodku Kultury odbył się wieczór rocznicowy zorganizowany wspólnie z Książnicą Pruszkowską zatytułowany „Pruszków Pamięta – piosenki żydowskie i wspomnienia o sąsiadach”.

Piosenki śpiewała Olga Mieleszczuk przy akompaniamencie Hadriana Filipa Tabęckiego, pianisty i kompozytora.

Mieszkająca w Jerozolimie pieśniarka specjalizuje się w repertuarze żydowskim, a przy tym uczestniczy w różnorakich, międzynarodowych projektach promujących kulturę żydowską. Zaśpiewała ona kilka mniej lub bardziej znanych utworów na przemian w trzech językach – jidysz, hebrajskim i polskim.

Była w tym także piosenka Ziemniaki w niedzielę, którą śpiewali przed wojną aktorzy pruszkowskiego amatorskiego teatru żydowskiego. Poza tym artystka wykonała, między innymi, znane przeboje jak Miasteczko Bełz, kołysankę Ach śpij kochanie Henryka Warsa, a na koniec radosną i dynamiczną Hawa Nagila.

Koncert odbywał się na przemian z odczytywaniem fragmentów Księgi Pamięci Pruszkowa, wydanego w ubiegłym roku przez Książnicę Pruszkowską przekładu wydanego w Izraelu w 1966 r. zbioru wspomnień kilkudziesięciu pruszkowian, którzy ocaleli z Zagłady lub byli poza jej zasięgiem dzięki ucieczce do Rosji lub wcześniejszej emigracji do Palestyny. Fragmenty te odczytali Grzegorz Ruge, Maciej Jaskólski oraz Gerard Położyński, który dokonał wyboru i przygotował młodych lektorów.

 

 Marian Skwara [fragment artykułu z Głosu Pruszkowa. Pełny tekst na portalu gpr24.pl ]

Fot. Joanna Linke – Miejski Ośrodek Kultury

 

Olga Avigail

 

Mieszkająca w Jerozolimie pieśniarka, akordeonistka, badaczka wschodnioeuropejskich tradycji muzycznych. Specjalizuje się w muzyce żydowskiej, śpiewa w jidysz i po hebrajsku.

 

Inicjuje projekty międzykulturowe z udziałem artystów z Polski, Izraela i Stanów Zjednoczonych. Współpracuje z organizacjami promującymi kulturę żydowską, jak YUNG Yiddish czy TSKŻ. Wydała dwie płyty: „Jewish Songs from the Shtetl” oraz „Lilalo”. Występuje na prestiżowych scenach i festiwalach w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Izraelu.

 

Hadrian Filip Tabęcki  – kompozytor, aranżer, pianista, producent muzyczny, reżyser i scenarzysta.

Ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie fortepianu prof. Marii Palmowskiej-Guz. Studiował w klasie kompozycji prof. Stanisława Moryty w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Kompozytor ‚Rock Opery Krzyżacy’ (prapremiera – 30 grudnia 2010 Warszawa, Sala Kongresowa).

 

Kompozytor opery ‚Dzień Świra’ na podstawie utworu dramatokomicznego Marka Koterskiego pod tym samym tytułem (prapremiera: 29 stycznia 2012, Teatr Wielki, Poznań).

Autor muzyki do filmów: ‚Kameleon’ w reż. Janusza Kijowskiego i ‚Lejdis’ w reż. Tomasza Koneckiego.

 

Zadebiutował jako kompozytor w 1993 roku na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie spektaklem muzycznym Śpieszmy się kochać ludzi do wierszy księdza Jana Twardowskiego.

Wieloletni kierownik muzyczny Konkursu Interpretacji Piosenki Aktorskiej na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Stały współpracownik takich artystów, jak Michał Bajor, Jacek Bończyk, Mirosław Czyżykiewicz, Magdalena Kumorek czy Krystyna Tkacz. Kierownik muzyczny na I–III Ogólnopolskim Konkursie na Interpretację Piosenek Anny German Tańczące Eurydyki w Zielonej Górze. Kompozytor muzyki do przedstawień i filmów w reżyserii Janusza Kijowskiego (Kameleon, Piękny widok, Piękna Pani Seidenman, Czarownice z Salem) oraz m.in do spektakli Romeo i Julia (Teatr im. St. Jaracza, Olsztyn), Blue room (Teatr Polski, Bielsko-Biała), Szwagierki (Teatr Rozrywki, Chorzów), Spoze (Teatro Kismet, Bari, Włochy), Smutna królewna (Teatr Montownia, Warszawa), Mamy świętego Mikołaja, Lis Przechera (Białostocki Teatr Lalek, Białystok), Tango Operita. Szare Kwiaty (Teatr Syrena, Warszawa), Straszna Gospoda (Teatr Żydowski, Warszawa) i inne. Kompozytor wielu piosenek i songów do wierszy i tekstów m.in. Wojciecha Młynarskiego, Wisławy Szymborskiej, Jana Twardowskiego, Marcina Sosnowskiego, Jacka Bończyka, Adama Nowaka, Krzysztofa Feusette i Romana Kołakowskiego.

 

Kompozytor m.in. wielu oratoriów: ‚Msza Polska wg x. Jana Twardowskiego’ do słów księdza Jana Twardowskiego (1998), ‚Kantata – Pieśń Świata’ do tekstów Starego Testamentu (w języku hebrajskim, łacińskim, starocerkiewno-słowiańskim, niemieckim i polskim) (2000), ‚Misterium Iniquitatis’ do słów Romana Kołakowskiego (2005), ‚Quem Quaeritis – Misterium Drogi Krzyżowej’ do słów Romana Kołakowskiego (2006), ‚Polonia Semper Invicta’ do słów Romana Kołakowskiego (2008), ‚Mysterium Crucis – Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu’ do tekstów Nowego Testamentu (wydanie ekumeniczne) (2009), ‚Zwierciadło Europy’ – alternatywna wersja „Kantaty – Pieśń Świata” z dopisanymi trzema nowymi częściami i nowymi słowami Romana Kołakowskiego (2009) oraz ‚Narvik. Pierwsze zwycięstwo’ do słów Romana Kołakowskiego (2010).

 

Jako pianista współtworzy zespół Kameleon i Tangata Quintet. Nagrywa dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych (Program 3 Polskiego Radia, Polskie Radio Kraków, Program 1 i 2 Telewizji Polskiej, RTL 7). Liczne nagrody i wyróżnienia za twórczość artystyczną (m.in. za piosenkę premierową na wrocławskim PPA 1998 i za muzykę do spektaklu Piękna Pani Seidenman na Festiwalu Dwa Teatry 2003 w Gdyni). Założyciel stowarzyszenia „Muzyka Bez Granic”.